Informaatiotutkimuksen perusopinnot lähenee loppuaan. Laskeskelin tänään, että mikäli edellisen kurssin harjoitustyöni ei ole täysi susi ja jaksan taaplata eilen alkaneen kurssin ja hirviöesseen edes kolmosen arvoisesti läpi, en voi enää vaikuttaa aineopintoja varten keräämiini pisteisiin. Ensin asia tuntui helpottavalta, mutta sitten iski pienoinen hätä: viimeinen kurssi ja essee ovat minulle juuri sitä vierainta materiaalia, eikä kolmonenkaan ole siis itsestäänselvyys.
Hetken hysterioituani päätin yrittää parhaani (eli bloggaan asiasta enkä tee tehtäviä, hmm) ja jos ovet aineopintoihin ei sillä aukea, ei voi mitään. Kevätkauden ajankäyttöäni se ainakin helpottaisi huomattavasti, kun ei iltaisin töiden jälkeen tarvitsisi tuhertaa tehtäviä.
Olemme käyneet nyt palautekeskustelua edellisestä kurssista ja olen ollut vähän äimistynyt. Keskimääräisesti olen käyttänyt viikkomateriaalien lukemiseen tunnin, tehtävien tekemiseen parisen tuntia ja pohdintatehtäviin sekä keskusteluun vielä noin tunnin. Yli viiden tunnin viikkosuoritukseni eivät ole tällä kurssilla varmaankaan menneet, ellei lasketa harjoitustyöviikkoa ja sitä yhtä viikkoa, jolloin oli käsittämättömän laajoja ja uuvuttavia tehtäviä. Ja olen joka viikko tehnyt myös ylimääräiset tehtävät lisäpisteiden toivossa. Hyvä tietysti näin, sillä olen paahtanut sitä esseemonsteria samaan aikaan ja aloittanut työt, eli tekemistä on silti ollut ns. riittävästi.
Keskusteluista kävi ilmi, että monilta on mennyt pelkkien tehtävien tekemiseen kuusikin tuntia viikottain eikä oikeaa vastausta ollut silti löytynyt. Keskusteluissa myös valitettiin kompakysymyksestä, johon meni tunteja, eikä oikeaa tietokantaa meinannut löytyä millään. Itse ratkaisin sen parissa minuutissa ja sitten ihmettelin pari päivää, että olenkohan mahtanut ymmärtää tehtävän väärin, koska niin helpossa lisätehtävässä ei oikein ollut järkeä.
Toisin sanoen on nyt vähän huono omatunto, kun selkeästi olen tehtävien määrästä valittamisesta huolimatta melkein kuin luistellut kurssin läpi samalla kun muut tarpovat pitkin soita. Mutta ainakin olen tehnyt tehtäväni kiltisti itse ja yrittänyt myös oppia kurssilla käydyt asiat ja tiedonhakumenetelmät. Toisin kuin eräät...
Jakso 6: Tilastot, patentit ja standardit. 3.-9.10.2011.
1. Tilastot
a) Mikä on luotettavana pidetty arvio EU:n väkiluvusta? Etsi tilastoista luotettava ja ajantasainen luku.
[...]
5. Vertaile Suomen tieliikenteessä kuolleiden määrää eri vuosina.
a) Kuinka monta henkilöä tieliikenteessä kuoli vuosina 1940, 1971 ja 2005?
b) Entä kuinka monta polkupyöräilijää tieliikenteessä menehtyi vuonna 2005?
Ja kuinkas sitten kävikään? (Kurssin palautemateriaalista bongattu linkki.)
Onnea vaan sinullekin työelämässä, sinä tuntematon kanssaopiskelijani. Myönnettäköön, että EU-tilastojen tonkiminen oli aivan hirveää, enkä meinannut löytää oikeaa vastausta, kun numeroita ja sarakkeita vilisi silmissä. Tilastokeskuksen sivujen käyttäminenkin vaati vähän hermoja, että oikeat tilastot löytyivät. Silti tehtävät olivat harvinaisen mekaanisia, eivätkä millään muotoa mahdottomia ratkaista itse. Minä ja edellisessä postauksessa mainittu työmoraalini olemme pöyristyneitä.
Lisäksi olen pöyristynyt erinomaisen informaatiopalvelun hyväksikäytöstä ja yleisesti kurssin vähäisestä arvostamisesta, sinne kuitenkin on todella vaikea päästä. Olisi nyt vähän panostanut edes siihen huijaamiseen, jos ei tehtäviin, tuossa nimittäin on sellainen rimanalitus, että oksat pois. Kyseistä palstaa kyttää vastuuopettajan lisäksi varmaan iso osa kurssilaisista. Toivottavasti edes hävettää.
Oho, tulipas sitä nyt akateemisen muotisanan hengessä reflektoitua opintojani ja oppimaani. Harmi, ettei tästä saa niitä täydentäviä pisteitä. /sarkasmi
JUMALAUTA. Jos tuo jurpo pääsee aineopintoihin, mukiloin yhdellä terveellä kädelläni... jonkun. Terveisin Pöyristyttää -84
VastaaPoista